Scania-bussen i mars 2026, lister målas! Foto: Håkan Wennerström
Håkan Wennerström rapporterar vidare från det fina renoveringsarbetet av föreningens Scania-buss.
”Tore, Sven och Ola letar elfel och fixar lyset och lite andra elproblem. De fick fart på signalhornet och bromsljus. Själv har jag börjat med målning av lister.”
Scania-bussen i mars 2026, jobb med diverse måleri samt elproblem. Foto: Håkan Wennerström
Scania-bussen i mars 2026. Foto: Håkan Wennerström
Mikael Svane skickar in ansökan om nytt Trafiktillstånd 2026-01-18. Foto: Tommy Wallström
Säkerhetskommitén i ENJ har den stora glädjen att informera er om att ansökan om nytt Trafiktillstånd är inskickad idag, den 18/1 2026. Vi känner oss stolta och glada över att ha fått iväg ansökan, och vi hoppas såklart att den blir godkänd.
Förskoleklass reser med ENJ 2023. Foto: Sten Nordström
Vi har nu fått vårt nationella infrastrukturtillstånd! Så nu kan vi börja arbeta på spåren igen med rälsgående maskiner. Vi är även i slutfasen av ansökningsprocessen för nytt trafiktillstånd. Troligen kommer ansökan att skickas till Transportstyrelsen under kommande helg.
En del frågor kommer säkert att dyka upp, men det finns nu en svag förhoppning om att vi kommer att kunna få igång trafiken till sommaren igen!
Vi vill även påminna alla befintliga och nytillkommande medlemmar om medlemsavgiften för 2026. Alla medlemmar och övrigt stöd som vi kan få behövs i detta läge.
ENJ önskar er alla en God jul och ett Gott nytt år! Vi tackar för allt stöd som vi fått i arbetet med att åter få igång trafiken, för stödet till bussrenoveringen och all annan verksamhet som vi bedriver.
Vi vill samtidigt informera gamla och nytillkommande medlemmar om att vår medlemsavgift för 2026 höjdes en aning på det senaste årsmötet.
Arbetet med tillståndsansökningarna fortsätter för fullt. På bilden syns Tommy, Robban och Micke samt fyra laptops under arbetet med dokumenten på Kärrgruvans station.
Lokstallet i Ängelsberg med vändskivan under renovering 2025. Foto: Tommy Wallström
Under veckan påbörjades renovering av vändskivan vid ENJ:s lokstall i Ängelsberg. De som jobbar med renoveringen är Sven, Tore, Håkan och Tommy.
Tommy rapporterar från arbetet: Arbetet började på tisdag med att sätta brädor under låsningsanordningen för att säkra den. Därefter byggde vi mot rälsen i mitten.
Sedan har vi förstärkt undertill för att det inte ska kännas svampigt att gå på, det är 1200mm mellan bjälklaget så det behövdes. På måndag fortsätter vi igen!
Renovering av vändskivan i Ängelsberg 2025. Foto: Tommy WallströmRenovering av vändskivan i Ängelsberg 2025. Foto: Tommy WallströmDet går framåt! Foto: Håkan Wennerström
Dodge -59 och BUR 2507, september 2025. Foto: Tommy Wallström
Nu är slyröjningen på lokbangården i Kärrgruvan klar, det blev cirka 15 timmars arbete med motorsåg och röjsåg under tre dagar.
Vi startade även upp arbetsfordonet BUR 2507 och såg att den fungerade som den ska. Nu väntar vi på att få besked från Transportstyrelsen så vi kan åka ut och röja bangården i Kärrgruvan och spåret ner till Snyten.